VARUMÄRKET RÄTTVIK
VAD ÄR ETT PLATSVARUMÄRKE?
Ett platsvarumärke är de samlade associationer, tankar och värden som finns runt en plats. Det ägs gemensamt av alla som bor och verkar på platsen.
Bilder, tankar, känslor, ljud och smaker som förknippas med Rättvik är det som bygger varumärket och fyller det med ett värde. De platser som arbetar aktivt med sitt varumärke har möjlighet att påverka bilden, medan de som inte gör det ger människor fri tolkningsrätt. Rättvik beskrivs som en välkomnande, familjär, trivsam och trygg plats där man gärna vill bo eller som besökare återvända till. Människorna som bor här värnar om sina traditioner men är inte främmande för nya kreativa idéer.
Vi är många som på olika sätt kommunicerar med vår omgivning. Rättviks kommun, Visit Rättvik, kommunens företagare, föreningslivet med flera. Typiskt för starka varumärken är att det håller vad de lovar och levererar minst det du förväntar dig. Då behövs en tydlighet – en enhetlig bild av Rättvik i kommunikationen med omvärlden.
Här beskriver vi hur Rättvik uppfattas och hur våra värderingar återspeglas i skrift och bild. Du ser även hur och när vi kan använda platsvarumärket Rättvik, de grafiska elementen, typsnitt, färger och bilder.
Foto: Riesbeck Reklam