METOD
Arbetet med ”Varumärkesplattform 2020” bygger vidare på det arbete som genomfördes i Rättviks kommun 2015 och den affärsplan som skrevs för besöksnäringen i Rättvik 2019.
I detta arbete har vi nu kompletterat med nya möten med kommuninvånarna, en webbenkät, samtal med nyinflyttade, ”bilden av Rättvik” i sociala media etc.
Vi har under våren genomfört en undersökning, där vi har använt oss utav både en kvalitativ och kvantitativ undersökning. Detta för att få en så kompletterande undersökning som möjligt, och detta under en kortare period. Vi har använt oss utav en enkät, både i sociala medier samt djupintervjuer, detta för att få ett resultat som är både omfattande och detaljerade.
Varför har vi jobbat med båda metoderna:
Den kvantitativa bygger på att samla in kalla fakta, den är strukturerande och statistisk. Den har hjälpt oss att dra mer allmänna slutsatser av materialet.
Den kvalitativa bygger på att vi samlat in information som beskriver ett specifikt ämne. Det handlar oftast om intryck, åsikter och synpunkter. Målsättningen är att göra en djupdykning i ämnet för att för att samla människors synsätt, tankegångar/tankesätt, attityder m.m. Detta ger oftast en djupare förståelse av frågorna. Här har vi använt oss utav djupintervjuer på ett antal platser runt om i kommunen.
Öppna och slutna frågor
I vår metod har vi jobbat med både och, öppna frågor för att få folk att utveckla sitt svar med egna ord samt med slutna frågor där vi har styrt de svarande i enkäten lite mer.
ENKÄT
- I vårt arbete har vi strävat efter att inkludera tankar och reflektioner från många olika grupper. De som bor här sedan länge, de som har flyttat in nyligen och de som flyttat härifrån. Unga, äldre och de vuxna emellan.
- Vi har frågat om vad de själva associerar Rättvik med, vilka bilder de tycker stämmer med deras egen bild av Rättvik och vad de vill att andra ska tänka/känna när de tänker på Rättvik.
VARFÖR FLYTTADE DU/NI TILL RÄTTVIK?
”Förutom att vi har släkt i Rättvik så var det gynnsamma prisläget på tomter.”
”Det geografiska läget med mycket natur och alla friluftsmöjligheter – allt inom ett nära räckhåll.”
”Bra kommunikationsmöjligheter – framförallt till Stockholm men också närheten till Falun och Borlänge.
Även närheten till butiker, station, nöjen med mera om man bor centralt i Rättvik.”
”Bra kommun med bra läge, bra service och bra ledning.”
”Känns att Rättvik tar hand om sitt arv och har vind i seglen.”
”Close to a lot of attractive touristic spots.”
VAD ÄR DET ALLRA FÖRSTA SOM DYKER UPP I DITT HUVUD NÄR DU TÄNKER PÅ RÄTTVIK?
De vanligaste svaren och antal
Långbryggan – 38 st
Siljan – 36 st
Hemma – 30 st
Vackert – 25 st
Övriga ord som ofta återkommer är:
Natur
Närhet till naturen
Fiske
Vänligt
Mysigt
Trevligt
Trivsamt
Lugnt
Tryggt
Utsikt
Vy
Tillgänglighet
Närhet
VAD VILL DU ATT ANDRA SKA TÄNKA PÅ, NÄR DE TÄNKER PÅ RÄTTVIK?
De vanligaste svaren och antal
Vackert – 58 st
Vänligt, trevligt – 32 st
Natur – 27 st
Kultur – 19 st
Övriga ord som ofta återkommer är:
Lugnt
Siljan
Gemenskap
Tryggt
Nära
Fritid
Framtidstro
Långbryggan
VILKEN AV BILDERNA STÄMMER BÄST MED DIN BILD AV RÄTTVIK?
Bild nr | Antal svar | Procent |
---|---|---|
1 | 53 st | 25,6 % |
2 | 52 st | 21,1 % |
3 | 38 st | 18,4 % |
4 | 94 st | 45,4 % |
5 | 89 st | 43,0 % |
6 | 33 st | 15,9 % |
7 | 22 st | 10,9 % |
8 | 18 st | 8,7 % |
9 | 14 st | 6,8 % |
Foto: Martin Litens
#MINBILDAVRATTVIK
I det här varumärkesarbetet har det varit viktigt att ta del av allmänhetens åsikter – så också när det gäller bilden av Rättvik. Vi tog därför initiativ till att lägga upp #minbildavrattvik på Instagram och vi har nu ett stort antal bilder att ta del av.
Dessa bilder kan naturligtvis inte laddas ner och användas i marknadsföring utan upphovsmannens tillåtelse, men det ger oss en bild av hur människor vill beskriva Rättvik.
VÄRDEORD
Dessa värdeord utarbetades under en workshop för besöksnäringen 2015. De ingick även som en del av Vision 2020 Rättvik – äkta, ärligt, älskat.
I affärsplanen för besöksnäringen 2019, beslutades att dessa ord snarare skulle betraktas som kärnvärden och ”som ett löfte till våra besökare om vad de kan förvänta sig av ett besök i Rättvik”.
ÄKTA
Med äkta avser vi att vi är genuina, att vi vårdar vår starka kultur och traditioner, att vi är hållbara (ekologiskt, socialt och ekonomiskt). Vi vill förknippas med de positiva värden som Sverige står för och lyfta de traditioner som vi förknippas med inte minst midsommar.
ÄRLIGT
Med ärligt avses att vi håller det vi lovar, att vi är prisvärda och håller kvalitet i våra erbjudanden. Vi har fyra årstider på riktigt.
ÄLSKAT
Med älskat så syftar vi på att Rättvik ska vara en plats dit man längtar och längtar tillbaka till. Vårt värdskap och bemötande ska vara äkta och med respekt för våra gäster. Vi visar i mötet med våra besökare att de är viktiga för oss, våra gäster. Vi levererar upplevelser 365 dagar om året. Vi är hjärtat av Sverige.
Värdeorden ”närhet” och ”hemma” menar vi medför en universell känsla. Känslan av en trygg närhet och känslan av att komma hem, är inte olikt det som kom fram i undersökningen vi genomfört. Hur kan det då låta att presentera Rättvik som den ort där oavsett turist, locals eller företagare kan känna känslan av närhet och att faktiskt komma hem?
NÄRHET
Närheten till sandstrand, skidbacke, golfbanan och natur. Ridning, bandy, kultur och arkitektur. Inte sällan börjar aktiviteterna och sevärdheterna räknas upp när vi ställde frågan: Vad kännetecknar Rättvik? För att kapsla in den närheten som människor beskrev landade vi i den banala men ändå så komplexa känslan av att komma hem.
Vad är ”närhet”
Tillgänglighet – Trygghet – Öppenhet – Enkelhet – Transparens – Bekymmersfritt
HEMMA
Vad är då hemma? Kanske en plats där du kan vara den du är. En plats där du kan vända dig 360° om och fortfarande känna dig trygg. En plats där du har närhet till det du älskar – och det är precis vad Rättvik är. Genom att stoltsera sig med sina aktiviter och sevärdheter tyckte vi att det var dags att börja marknadsföra Rättvik som den enda kommun där alla kan känna sig hemma.
Vad är ”hemma”
Trygghet – Kärlek – Respekt – Tillgänglighet
Exempel på payoff:
Rättvik – där du alltid är hemma
HUR SMAKAR OCH LÅTER RÄTTVIK?
Det är inte alls ovanligt att man i marknadsföringsarbetet strategiskt tänker och praktiskt använder sig av syn, hörsel, lukt, smak och känsel för att påverka individens uppfattning av företaget/varumärket.
Fokus ligger oftast kring syn- och ljudsinnet men i det här arbetet har vi koncentrerat oss på smak och ljud.
”Smaker jag förknippar med Rättvik är rena och enkla smaker. Vår rättviksärt som är en proteinrik ärta som smakar ljuvligt och rent. Man kan baka ärtbullar på dom också. Samt klabbe med stekta rimmade fläsket, rågmjölsplättar och messmörssåsen samt rårörda lingon. Salt, sött och surt.”
”Klabbe med stekt salt fläsk, messmörssås och lingonsylt.”
”Smörstekt Volvo 740, med lätt rostad diskant och ugnsbakad baslåda. Dryck till det brukar vara någon färgglad energidryck, eller valfri staketöl.”
”Bombmurkla och kokkaffe”
”Smör, jordärtskockor och sparris”
”Taktfast tretaktstramp från danslogar och bystugor. Låtar på fiol och dragspel – muntra och melankoliska. Möter och blandar sig med all världens musik.”
”Utöver traditionell folkmusik vars grund vilar på den starka Siljanskulturen finns spelplatser och arenor som inte sällan förknippas med de senaste musiktrenderna”
”I min egenkomponerade musik möter gammalt nytt. Siljanskulturen med tonvikt på Rättvik, dess humor och dialekt, tror jag har väckt eller förstärkt det kulturella intresset hos många.”
”Travande hästar”
”Rättviksmål”
”Musiken från Dalhalla som sprider sig under sommarkvällarna”