LOGOTYP

Logotypen kan fritt användas av såväl företagare, föreningar som av evenemang och enskilda privatpersoner.

”Kurbitshjärtat” syftar till att förstärka känslan av
Äkta – Ärligt – Älskat.
Färgerna i denna version är hämtade från folkdräkterna och från Rättvikshästen. Kurbits förknippas starkt med Rättviks unika kulturhistoria.

KORREKT HANTERING AV LOGOTYPEN

Logotypen ska alltid, om möjligt, återges i färg. Färger och utseende får inte ändras.

Logotypen ska användas i sin helhet och om den ska förstoras eller förminskas ska detta göras skalenligt.

Du får använda platsvarumärket Rättviks logotyp tillsammans med din egen visuella identitet när du arbetar i linje med det som platsvarumärket vill stå för.

INKORREKT HANTERING AV LOGOTYPEN 

  1. Använd inte andra färger på logotypen.
  2. Logotypen får inte ha annat typsnitt.
  3. Beskär inte logotypen.
  4. Logotypen ska ändras skalenligt.

FRIZON

Logotypen ska omges av en så kallad frizon, ett minsta avstånd till annan text, bild eller grafik för att försäkra att den uppfattas tydligt. Inga andra grafiska element får förkomma inom denna zon.

Logotypen framträder tydligare ju större frizonen är. I många sammanhang passar det bättre med större frizon, kanske det dubbla avståndet.

Måttet på frizonen ska vara enligt följande:
Höjden på RÄTTVIK.

STORLEK PÅ LOGOTYP

En bra storlek för logotypen i förhållande till ett A4 är cirka 50 mm.

Logotypen bör inte vara mindre än 25 mm bred då texten blir svår att läsa om den är för liten.

GRAFISKT ELEMENT

Det är även möjligt att använda enbart ”Kurbitshjärtat”. Det kallas då för ett grafiskt element och bidrar till igenkänning och känsla av samhörighet.

Färger och utseende får inte ändras.

Du får använda platsvarumärket Rättviks grafiska element tillsammans med din egen visuella identitet när du arbetar i linje med det som platsvarumärket vill stå för.